You are on page 1of 3

Anatomi Fungsi Hipotalamus dan Kelenjar Pituitari

Hipotalamus adalah satu kawasan dalam otak yang mengawal kebanyakan besar fungsi tubuh. Ia terletak di tengah tengah pangkal otak dan sebahagian lainnya berada didalam tulang dikenali sbg Cell tursica yang dilitupi oleh diafragma sella.

Kelenjar Pituitari juga dikenali sebagai Hypophysis, adalah organ agak bulat yang terletak betul betul dibawah Hypothalamus, terselindung didasar tengkorak yang disebut Turcica sella (Pelana Turki). Pada tengkorak manusia dewasa atau biri biri, pituitari adalah kira kira saiz dan bentuk seperti kacang garbonzo (cicer arietum) atau kacang india.

Pengamatan secara hati hati terhadap kelenjar pituitari menunjukkan bahawa kelenjar ini terdiri dari dua bahagian yang berbeza, iatu: 1. Pituitari anterior atau kelenjar yang sebahagiannya terdiri dari sel sel yang mengeluarkan hormon protein. 2. Para Hipofisis posterior atau neurohypophysis bukan terdiri daripada bahagian yang terpisah, tetapi lanjutan hipotalamus, Ia sebahagian besarnya terdiri dari akson neuron hipotalamus yang memanjang kebawah sebagai sebuah gelendong (bundle) besar dibelakang pituitari anterior yang membentuk tangkai seperti pituitari yang muncul untuk memisahkan bahagian anterior dari hipotalamus. Imej dibawah menunjukkan pandangan hadapan dari kelenjar pituitari dan hipotalamus kambing biri biri. Kelenjar posterior boleh dilihat terkeluar di belakang kelenjar anterior (imej ihsan Dr Terry Nett) Pituitari anterior dan posterior mempunyai asal usul embrio yang berasingan. Bagi mamalia yang banyak terdapat juga lobus perantaraan (PARS intermedia) antara pituitari anterior dan posterior.

Kunci untuk memahami hubungan endokrin antara hipotalamus dan pituitari anterior adalah terdiri dari sambungan vaskular diantara organ organ ini yang saling timbal balik dan mengendalikan hampir seluruh sistem kelenjar didalam tubuh. Seperti yang akan diberi anterior dibawah kawalan yang ketat oleh hormon hypothalamic. Hormon hypothalamic menyentuh pituitari anterior melalui laluan berikut: a.Sebuah cabang dari arteri hyphophyseal ramifies kepembuluh pembuluh darah kapilari dihipothalamus yang lebih rendah dan hormon hypothalamic yang mengatur kerja untuk pituitari anterior dirembeskan kedalam pembuluh pumbuluh darah kapilari itu. b. Darah dari kapilari mengalir ke vena portal hipotalamus hypophyseal. Portal urat adalah ditakrifkan sebagai pembuluh darah kapilari antara dua simpul pembuluh kapilari hipotalamic-hipophyseal bercabang cabang lagi kerangkaian simpul simpul kapilari didalam pituitari anterior. c. Kapiler dalam pituitari anterior yang membawa hormon yang dirembeskan oleh kelenjar itu bergabung kedalam urat urat yang mengalir kedalam darah vena sistemik. Mereka juga mengumpulkan pembuluh kapilari dari kelenjar pituitari posterior http://jawiherbscentre.blogspot.com