You are on page 1of 9

LLITERATURA PERIODSTICA Y PERIODISMU LLITERARIU

Xaviel Vilareyo

uando la periodista y escritora Rosa Montero, nalguna de les sos munches entrevistes a personaxes relevantes de lactualid, dedicaba prrafos enteros pa

esplayase a gustu describiendo con inxeniosa geyada les corbates o les cortines de los despachos de los ministros nun poda imaxinase el sustu que llevara n enterndose de qualgn crticu lliterariu pudiera atrevese a calificar el so trabayu como un subxneru del presuntu nuevu periodismu femeninu. Ciertamente les tpiques relaciones entrel periodismu y la lliteratura siempre fueron.tpicamente conflictives, cuasi dende la mesma orixe de la prensa escrita.. Si bien ye cierto que nel sieglu XVIII la palabra lliteratura significaba lo que gei entendemos como la cultura escrita en xeneral, independientemente de la so especialid o temtica, nun hai dulda que lo quanguau comprendemos como lliteratura tien unes nidies relaciones col periodismu y cola prensa. Peridicos y revistes sirvieron munches veces de calce despresin pa la lliteratura asturiana de la dmina de Xovellanos deical sieglu XX pasando per autores comu Cuesta, Villaverde, Gonzalez Rubn, Fabriciu, Usatorre, y tantos otros, incluyendo a los ms actuales. La bayurosa industria periodstica desarrollada nAsturies durante tol sieglu XIX foi un bon escaparate pa munches obres que tuvieron na prensa el so primer llugar despublizacin y que precisamente llegaron al gran pblicu colos mesmos efectos que caractericen al mediu que los acoya: gran popularid y rapidez de difusin, o seya, con un gran nmberu inmediatu de lectores, lo que en cierta midida facilitaba a so vez dalgn vnculu de la lliteratura col restu de custiones, idees poltiques y sociales o simplemente con aspectos cotidianos o de lactualid.

El peridicu tamin foi un estmulu pa la creacin, una va algamable pa munchos que quiz nunca pudieren achisbar la posibilid de publicar un llibru en solitariu o de ver recoyida la so obra nuna antoloxa de lliteratura bable de la poca. Per otru llau el peridicu o les revistes dinformacin animaron a escribir nasturianu a muncha xente que de nun ser destamiente quiz nunca hubieren pensao nescribir, por sentise non especialmente preparaos o doctos pa poder llevar alantre la escritura dun llibru enteru. La prensa foi nun cabe duldes una escuela descritores, un formientu pa lliteratos y pa la lliteratura asturiana, muncha de la que gei tamos precisamente revalorizando y redescubriendo. Los peridicos asturianos caracterizronse siempre por ser unos medios chapicaos de contino de lliteratura.

Lliteratura versus periodismu Quixera esta vuelta referime al vieyu discutiniu sobre les semeyances y estremancies entre la lliteratura y el periodismu, que nel casu de la lliteratura asturiana quiciabes resulte una temtica ms nueva que aeya. Pa dalgunos, lliteratura y periodismu traten dmbitos dafecho diferenciaos y con fines diverxentes; pa otros, el periodismu ye secuela o escuela de la otra; y tamin hai el que opina que en realid son dos campos dixebraos que nalgunes ocasiones tienen embelgues en comua. Si tratremos de definir qu significa anguau el periodismu diremos questi ye un llabor que sencarga de desplicar polo xeneral fechos pasaos na realid con unos especiales matices que vienen daos pol propiu mediu y que sintegren dientro dunos instrumentos que dan a los acontecimientos ms recientes y nos ms cortos y regulares perodos de tiempu la ms amplia difusin. El periodismu cntrase na noticia o no noticiable, na informacin dactualid y na veracid. Los sos fines son especficamente informativos o orientadores anque tamin pueden ser conformadores dopinin.

Si bien ye cierto que nel periodismu esiste una tcnica y un llinguaxe propiu y diferenciu del estrictamente lliterariu nun ye menos cierto que los trminos de llinguaxe periodsticu y llinguaxe lliterariu resulten gei demasiao amplios y borrinosos comu pa poder estremalos ensembre y segn parmetros puramente estilsticos. Lnicu puntu claru de partida ye reconocer quel periodismu nun ye lliteratura, anque cada vez ms les confusiones entre unu y otra se manifiesten non y na forma sinn inclusu nos contenos. Y ye quel periodista nun puede escribir como, y de lo que, -y dea pola gana, como s lo puede facer el creador. El periodismu puede definise ents por oposicin a la lliteratura, duna manera tan llana como sera finxar los terrenos del escribanu y del escritor. El periodista nun ye un escritor porque nel so sentu actual nin siquiera necesita de la escritura pa exercer el so oficiu. De toes formes la inter-relacin esiste y ello porque escritores y periodistes comparten mancomunadamente un mesmu presu como ye la llingua. De fecho, periodismu y lliteratura nun pueden vivir en separtao. Los orxenes de la prensa tan nel mundu de la lliteratura y de siempre los escritores llenaron de contenu los peridicos hasta que la especializacin de xneros, funciones y estilos desllend estos dos campos facindolos aparentemente incompatibles entre s. Suel dicise que hai xneros periodsticos como lartculu, el comentariu, la crtica,( la ensaystica), de carcter ms marcadamente lliterariu, anque non ye menos cierto que cada vez ms sobserven influencies lliteraries nos otros xneros ms tpicamente periodsticos como nel reportaxe, nel documental, na crnica, na entrevista o incluso nel editorial. Nesti sentu atreverame dicir que al gran pblicu danguau y a los lectores intersen-yos cada vez menos les noticies, estimulndo-yos ms cmo, y quin, -yos les cuenten. Nun hai quescaecer que vivimos nun mundu frivolizador nel quempieza a valorase lo ameno, lo orixinal, la visin personalista del acontecimientu, lo entreteno, sorprendente o emotivu que arrodia a les noticies, muncho ms que lo veraz, lo neutral, lo imparcial y asptico del fechu y del datu. Por ello surden cada da ms periodistes que construyen los testos utilizando tcniques trayes de la novela al igual que munchos creadores se fabriquen los relatos a partir de los fechos o sucesos de la realid noticiable.

Les diferencies entrel periodismu y la lliteratura alcontrmosles perfectamente recalcaes notros parmetros: - El tiempu ye clave nel llabor periodsticu. El periodista vese presionu por condicionantes temporales inmediatos. La noticia fuera de tiempu nun ye noved, ye hestoria. Un periodista nun puede pasase aos escribiendo una noticia; un lliteratu, s. Al escritor nun-y emburria el tiempu y si lo fai ye siempre nel so favor. - El pblicu del peridicu nun ye el pblicu de los llibros. Laudiencia periodstica ye ms heteroxnea, ms amplia y ms heterodoxa. Al comprar un peridicu el lector puede incluso afrellase con comentaristes, escribientes o escritores que nun son del so gustu y que vienen toos xuntos nel mesmu preciu del exemplar. El lector de llibros en cambiu paga la pena y lesfuerzu daverase a un llibru a sabiendes dl o polo menos sabiendo que lautor nun-y desagrada. Polo tanto ye distinto escribir qu escribir nos peridicos y si nun se tien esto en cuenta can tendr que atenese a les consecuencies. - Non slo el tiempu sinn tamin lespaciu temporal y dimensional condiciona la escritura periodstica. El periodismu ye una xera efmera que naz y muerre cada xornada, en cada da y que ams tien de comprimise nuna parcela mnima y cuadriforme del terrn. Un trabayu por cuenta ayena, minifundista y intensivu. La lliteratura en cambiu ye una carrera nel espaciu dica nengures, un rbol que nun para de xorrecer al menos hasta quel so dueu escriba la palabra final. - El lector de lliteratura nun se gua por necesidaes utilitaries o prctiques, ye un lector altrusta y entregu que acepta toles posibles propuestes ensin esixir nada a cambiu. El comprador del peridicu adquier un serviciu y estryalu por completo, incluso puede usar y reciclar el papel si quier. Un lector de peridicu puede protestar dl si nun atopa un da la so seccin favorita o la farmacia de guardia abierta. - Laveramientu a la lectura de prensa ye tamin diferente. Cada da reencomincense nuevos contactos colos periodistes mientres que col escritor se tien ms tranquilid y llibert nel accesu.

- El periodista nun puede esperimentar col so oficiu, tien de facer qusti seya siempre claru y algamable a munchos y mui diversos destinatarios, ufiertar una lectura fcil, amena y encima breve. Si falla nel so intentu, falla tamin tola empresa. Lescritor puede esperimentar, guiar y proponer nuevos y raros caminos y nun perder nin gota del so sueldu. - La manera describir en peridicos goza de menos soled y llibert que la escritura estrictamente lliteraria. Si lescritor puede escoyer los temes, el periodista non, o si lo fai ye con condicionantes ayenos a l. El periodista trabaya ms en comua, nequipu, sometu a veces a llinies o pautes destilu, a normes de produccin, a la eficacia, en solidarid permanente cola empresa, ms espuestu a les inclemencies del pblicu, ms sometu a crtica y por ello tiende a autocontrolase ms que lescritor lliterariu. Toos estos condicionantes del oficiu lleven a que la escritura periodstica seya mui distinta a la escritura lliteraria, y ello determina que una mesma persona se desdoble manifiestndose unes veces como escritor y otres como escritor en prensa o como periodista. Una nueva visin del periodismu y de la lliteratura La converxencia entel periodismu y la lliteratura, o ms bien ente los llinguaxes periodsticos y lliterarios bilta nos Estaos Unos na dcada de los sesenta cuando y triunfara y se consagrara ell la lliteratura hiper-realista. Una lliteratura y un cine inspiraos na realid ye sobremanera un caldu ptimu pal formientu dun nuevu xneru periodsticu que Tom Wolf nomara El nuevu periodismu, el periodismu lliterariu. La caracterstica definitoria desti tipu de periodismu ye la diverxencia del periodismu tradicional a base duna invasin de recursos llitararios na escritura de prensa. El periodismu lliterariu ms que informar pretende apasionar, comunicar emotivamente al lector mediante lactualid diaria. Lobxetivu ye interesar al pblicu ms que ponelu al da, utilizando pa ello detalles alrodiu los acontecimientos en

llugar de centrar el mensaxe informativu na propia noticia, munches veces y conocida previamente pol lector. El llinguaxe periodsticu polo tanto nun sescapa tampoco a esta desobxetivizacin de la realid y tiende a tresmitir meyor el discursu de los sentimientos, de les emociones o de les idees ms que a comunicar amueses de noticies. Estos recursos estilsticos vienen usndose deliberadamente polos informadores tamin pa sorrayar la so actit tica, la so visin ideolxica, esttica y poltica de la realid, tomando partu a travs de la lliteratura y nte cada noticia. Actualmente asistimos a una desvalorizacin de la obxetivid informativa siendo utilizu en munches ocasiones esti trminu con matiz peyorativu. Los lectores asumen y que tou testu periodsticu tien pasao, si lo pasa, por una subxetivid previa, la del inforador o redactor y pola so particular visin del acontecimientu. Nalgunos casos la obxetivid neutra de la informacin denota claramente una toma clara de posicionamientu. Los recursos lliterarios ayuden al periodista a presentar con mayor persuasin y convencimientu la visin del sucesu noticiable. Trtase de dar dinamismu, atractivu a unes noticies, que munches veces y escuetamente nun gocien del inters del lector por s mesmes. El periodismu faise cada vez ms creativu y los periodistes asemyense cada vez ms a escritores de la realid, a escritores de la realid novelada, esborrando la tradicional oposicin entre llinguaxe periodsticu y llinguaxe lliterariu. Gei asistimos a la fin y al frayamientu de los xneros y tamin al surdimientu por fin non y dun periodismu lliterariu nasturianu sinn dun periodismu, a seques, nasturianu. Habr que analizar per onde va discurrir esti nuevu periodismu nel nuevu mileniu, una dmina onde la imaxe quiciabes venza a la palabra. y onde se requerir ms opinin escrita que informacin escrita, ms postures que reflexos, en definitiva, ms espresin que impresin. La realid, de toes formes y por ms que se novele, nun dexar de ser realid noticiable. Esti tipu de periodismu, el lliterariu, tard una dcada en llegar al nuestru llau del Atlnticu, onde se recibi mecu y con otru xneru consolidu nAmrica y al que me refiero col nome de lliteratura periodstica.

La lliteratura periodstica podemos presentala falando previamente de les influencies del periodismu na narrativa y nos narradores ms actuales. Hai modalidaes de la narrativa actual que tienen muncho que ver col periodismu. Asina entendilo Truman Capote cuando public nel au 1965 A sangre fra,un desaselante relatu basu en fechos reales sobre unos crmenes que conmovieron a la socied norteamericana de los primeros sesenta y escritu segn les tcniques del reportaxe perodsticu y segn les consignes del llamu nuevu periodismu. Destamiente naci la novela-reportaxe, a mediu camn ente la ficcin y la realid, ente la lliteratura y el periodismu. Estilsticamente, la novela-reportaxe combina el realismu propiu del periodismu col llinguaxe simblicu y abstractu propiu de la lliteratura. Otra forma de la llamada lliteratura periodstica consiste en construr relatos con tcniques derivaes de la redaccin de noticies o bien tomando noticies como filu argumental, aprovechando desta forma los temes calientes de la realid ms inmediata y desgraciadamente tamin ms violenta. Otru estadiu de la lliteratura periodstica surde cuandu lescritor aprovecha el contestu de les noticies o de lactualid pa entamar sobre l un mundu lliterariu de ficcin y a la vez pa reflexionar sobre esi propiu presente. Dequ apaez un xneru averu a les memories, relatador del pasu vivu ms inmediatu y al de les crniques, onde cierta ficcin se mece cola realid hestrica tova latente, especialmente lasocedida de la Guerra del 36 hasta l tiempu presente. Na novela-crnica los sucesos van marcando cronolxicamente el ritmu del relatu con una visin totalmente subxetiva propia del memorialismu autobiogrficu. En toos estos subxneros lliterarios la realid siempre ta mui presente y lo que nellos hai dactualid o de noticioso avralos nun cabe duldes al periodismu. Esti tipu de lliteratura tien siempre llugares destacaos nes llistes de meyor-vendos, siendo unos xneros mui del agradu del lector. De hai poco viemos nacer un periodismu nasturianu y tras dello a unos periodistes que redacten noticies nasturianu. El desenrollu futuru desti nuevu periodismu marcaralu el tiempu coles sos pautes. La entruga que quiero esponer agora ye la de si esiste ciertamente una lliteratura periodstica nasturianu. A esta respuesta y a otres

que surdan convcovos pa que la podamos precisar, si cabe, dientro dunos meses o dunos aos.

LLITERATURA PERIODSTICA Y PERIODISMU LLITERARIU

Xaviel Vilareyo

You might also like