You are on page 1of 8

COMISSI GESTORA DE LES PROVES DACCS A LA UNIVERSITAT COMISIN GESTORA DE LAS PRUEBAS DE ACCESO A LA UNIVERSIDAD

PROVES DACCS A LA UNIVERSITAT CONVOCATRIA: Setembre 2011

PRUEBAS DE ACCESO A LA UNIVERSIDAD CONVOCATORIA: Septiembre 2011

BIOLOGIA

BIOLOGA

CRITERIS DE CORRECCI / CRITERIOS DE CORRECCIN

Criterios generales de Correccin del Examen de Biologa.


1. El examen constar de dos opciones A y B, y el estudiante deber elegir ntegramente una de las dos. 2. Cada opcin contendr entre 8 y 10 cuestiones. 3. El planteamiento de estas cuestiones podr basarse en un texto corto, dibujo, esquemas y representaciones grficas. 4. Algunas de estas cuestiones requerirn el conocimiento y comprensin de los conceptos, otras requerirn la comprensin de los procesos cientficos y otras la comprensin de la aplicacin de los conocimientos cientficos. 5. El examen se valorar sobre 10 puntos, y los puntos asignados a cada cuestin figurarn en el texto. OPCIN A BLOQUE I. Base molecular y fsico-qumica de la vida 1. Define monosacrido. Pon dos ejemplos de monosacridos, indicando sus funciones (4 puntos). El alumno deber indicar que los monosacridos estn constituidos por una unidad aislada de polihidroxialdehdo o polihidroxicetona y poner dos ejemplos indicando sus funciones, como glucosa (fuente de energa transportable en animales), ribosa (componente del ARN), . 2. Define polisacrido. Pon dos ejemplos, indicando su estructura y funcin (6 puntos). Definir polisacridos como glcidos formados por la unin, mediante enlace O-glucosdico, de monosacridos y poner dos ejemplos indicando su estructura y funcin, como almidn y glucgeno, formados por glucosas unidas con enlaces (1-4) y (1-6) y con funcin de reserva energtica, celulosa formada por glucosas unidas por enlaces (1-4) y con funcin estructural o quitina tambin con funcin estructural formada por Nacetilglucosaminas unidas por enlaces (1-4).

BLOQUE II. Estructura y fisiologa celular 1. Haz un esquema de un dictiosoma y seala sus componentes. De qu orgnulo celular forma parte? (3 puntos). El alumno tendr que realizar un esquema de un dictiosoma e indicar sus componentes: cisternas, cara cis, cara trans y vesculas de transporte, as como que los dictiosomas forman parte del Aparato de Golgi.

2. Supongamos que en una clula existe una mitocondria defectuosa, qu proceso utiliza la clula para eliminarla? Describe el proceso y los orgnulos implicados (4 puntos). Indicar que la clula eliminara la mitocondria defectuosa por autofagia. La mitocondria se rodea de membranas del RE formndose un autofagosoma que se fusiona a un lisosoma. Se inicia la digestin y los productos bien se expulsan, bien se almacenan en cuerpos residuales. 3. Cita las funciones del retculo endoplasmtico liso (REL) (3 puntos). El alumno deber citar las siguientes funciones: sntesis de fosfolpidos y colesterol, sntesis de hormonas esteroideas a partir del colesterol y detoxificacin. BLOQUE III. Herencia biolgica: Gentica clsica y molecular Observa la siguiente figura y contesta a las preguntas:

1. Qu proceso se representa en la figura? Identifica las fases A, B, C y D y las estructuras numeradas del 1 al 12. (6 puntos). El alumno deber identificar que se trata de la meiosis (A: Interfase; B: profase I; C: metafase I; D: Telofase I) y las estructuras sealadas con los nmeros: 1: centriolos; 2: nuclolo; 3: membrana nuclear; 4: cromatina; 5: microtbulos del huso; 6: quiasmas; 7: cromtidas hermanas; 8: ttrada de cromtidas; 9: plano ecuatorial metafsico; 10: fibras cromosmicas; 11: centrmero /cinetocoro; 12: cromosomas homlogos no idnticos. 2. En qu consiste la recombinacin gentica, en qu momento se produce y cul es su significado biolgico? (2 puntos). El alumno deber comentar que la recombinacin se produce en la profase I de la meiosis y que consiste en el intercambio de segmentos de material gentico entre cromtidas hermanas, lo que da lugar a nuevas combinaciones de alelos distintas de las parentales, en el mismo cromosoma y supone una fuente enorme de variabilidad gentica que permite a la descendencia enfrentarse a los cambios ambientales durante la evolucin. BLOQUE IV. Microbiologa e Inmunologa. Aplicaciones 1. Explica las diferencias entre inmunidad innata o congnita natural e inmunidad adquirida. Cita en cada caso algn ejemplo (3 puntos). Hacer referencia a la inmunidad congnita natural como mecanismo mediante el cual los individuos de una especie son resistentes a infecciones de otras especies (la que posee un individuo desde su nacimiento), mientras que la inmunidad adquirida es la que se adquiere a lo largo de la vida cuando el individuo establece contacto especfico con los patgenos. 2. Qu tipo de inmunidad proporciona la lactancia materna? Y la administracin de un suero? Justifica las respuestas (4 puntos). Explicar que la lactancia materna proporciona al recin nacido inmunidad pasiva natural mientras que un suero, que contiene anticuerpos especficos generados por otro individuo, proporciona inmunidad pasiva artificial. 3. Indica, para cada pregunta de las columnas a, b y c, la respuesta correcta (3 puntos). a.- Las inmunoglobulinas son: b.- Las vacunas contienen: c.- Los alrgenos:
2

1. Lpidos con funcin estructural 2. Protenas con funcin de reserva

1. Linfocitos B 2. Patgenos virulentos

3. Protenas asociadas a cidos 3. Patgenos atenuados nucleicos 4. Protenas con funcin de defensa 4. Anticuerpos Citar la respuesta correcta en cada caso a) 4, b) 3, c) 3 OPCIN B BLOQUE I. Base molecular y fsico-qumica de la vida

1. Producen inmunodeficiencia primaria 2. Son antgenos muy activos que provocan hipersensibilidad 3. Son sustancias inocuas que provocan hipersensibilidad 4. Son un tipo de anticuerpo

1. Define bioelementos primarios o principales, indica cules son y de qu molculas forman parte (5 puntos). El alumno deber comentar que los bioelementos primarios son los componentes mayoritarios (el 99%) de la clula, que son C, H, O, N y en menor medida S y P y que son los constituyentes de las molculas de los seres vivos (carbohidratos, lpidos, protenas y cidos nuclicos). 2. Define los oligoelementos y cita 3 ejemplos indicando su funcin (5 puntos). El alumno deber definir los oligoelementos como aquellos elementos qumicos que estn presentes en los seres vivos en concentraciones vestigiales, inferiores al 0.1 %, pero que su presencia es fundamental para el ser vivo y citar 3 oligoelementos indicando su funcin. BLOQUE II. Estructura y fisiologa celular 1. Explica los tipos de transporte a travs de la membrana e indica las caractersticas fundamentales de cada uno (6 puntos). El alumno deber comentar las caractersticas de los diferentes tipos de transporte: transporte pasivo, que no requiere energa, ocurre a favor de gradiente y puede ser difusin simple a travs de la membrana, difusin facilitada por protena canal y difusin facilitada por protena transportadora y el transporte activo, que requiere energa, se produce en contra de gradiente de concentracin y puede ser primario o secundario 2. Indica las funciones de vacuolas, lisosomas, peroxisomas y glioxisomas (4 puntos). El alumno deber indicar las funciones de los orgnulos requeridos: vacuolas: almacn, turgencia, crecimiento celular; lisosoma: digestin celular; peroxisoma: detoxificacin celular, eliminacin de especies reactivas del O2, oxidacin de cidos grasos; y glioxisoma: es un peroxisoma especial que participa en el ciclo del glioxilato... BLOQUE III. Herencia biolgica: Gentica clsica y molecular 1. Qu molcula se representa en la siguiente figura? En qu proceso interviene? Identifica las partes de la misma indicadas por las letras A, B, C y D (3 puntos).

El alumno deber indicar que se trata de una molcula de ARNt, que participa en la sntesis de protenas y que las letras sealan: A-extremo 3 que es el sitio de unin de los aminocidos; B- puentes de hidrgeno entre bases complementarias; C-bucles o lbulos y D-anticodn. 2. Indica las diferencias entre ADN y ARN en referencia a su composicin qumica, estructura, localizacin y funcin (4 puntos). El alumno deber comentar las diferencias entre ADN y ARN en su composicin qumica (ADN formado por desoxirribososa y las bases ATGC y ARN por ribosa y AUGC), estructura (ADN bicatenario y ARN monocatenario), localizacin (ADN en el ncleo de eucariotas y en el citoplasma de procariotas y ARN en el ncleo y citoplasma de eucariotas y en el citoplasma de procariotas) y funcin (ADN portador de la informacin gentica y ARN, los distintos tipos, implicados en la sntesis de protenas). 3. Es posible la formacin de ADN a partir de ARN? Razona la respuesta (3 puntos). El alumno deber indicar que s es posible en el caso de los retrovirus, ya que la transcriptasa inversa, procedente del propio virus, utiliza el ARN viral como una plantilla para formar una cadena complementaria de ADN .. BLOQUE IV. Microbiologa e Inmunologa. Aplicaciones 1. Explica en qu consiste la fermentacin. Cita dos tipos de fermentacin de inters en la produccin de alimentos e indica el organismo responsable (4 puntos). El alumno deber explicar que la fermentacin es un proceso metablico para obtener energa en el citoplasma en condiciones anaerobias. Deber comentar tambin dos tipos de fermentaciones de inters en la produccin de alimentos, citando el microorganismo responsable. Ejemplos: fermentacin lctica por Lactobacillus para producir yogurt y fermentacin alcohlica por Sacharomyces cerevisae para producir cerveza. 2) Cita tres enfermedades infecciosas producidas por agentes patgenos, indicando el agente responsable, el grupo al que pertenece y la va de contagio (3 puntos). El alumno deber de comentar tres enfermedades infecciosas indicando para cada una de ellas el agente responsable, el grupo al que pertenece y la va de contagio. Ejemplo: botulismo, causado por Clostridium botulinum, que es una bacteria y que se contagia por va digestiva. 3) Indica cules de las siguientes propiedades son de los Linfocitos T, de los linfocitos B, o de ambos. (3 puntos) a. Maduran en el timo b. Pertenecen a la lnea linfoide 2. Slo los Linfocitos B c. Producen anticuerpos d. Son responsables de la respuesta celular 3. Los Linfocitos T y B e. Son responsables de la respuesta humoral f. Tienen su origen en la mdula sea El alumno deber indicar: 1: a y d; 2: c y e; 3: b y f 1. Slo los Linfocitos T

CRITERIS DE CORRECCI / CRITERIOS DE CORRECCIN

Criteris generals de Correcci de lExamen de Biologa.


1. Lexamen constar de dos opcions A i B, i lestudiant haur de triar-ne ntegrament una de les dos. 2. Cada opci contindr entre 8 i 10 qestions. 3. El plantejament destes qestions podr basar-se en un text breu, un dibuix, esquemes i representacions grfiques. 4. Algunes destes qestions requeriran el coneixement i comprensi dels conceptes, unes altres requeriran la comprensi dels processos cientfics i unes altres la comprensi de laplicaci dels coneixements cientfics. 5. Lexamen es valorar sobre 10 punts, i els punts assignats a cada qesti figuraran en el text. OPCI A BLOC I. Base molecular i fisicoqumica de la vida 1. Defineix monosacrid. Posa dos exemples de monosacrids, indicant les seues funcions (4 punts). L'alumne haur d'indicar que els monosacrids estan constituts per una unitat allada de polihidroxialdehd o polihidroxicetona i posar dos exemples indicant les seues funcions, com a glucosa (font d'energia transportable en animals), ribosa (component de l'ARN), . 2. Defineix polisacrid. Posa dos exemples, indicant la seua estructura i funci (6 punts). Definir polisacrids com a glcids formats per la uni, per mitj d'enlla O-glucosdic, de monosacrids i posar dos exemples indicant la seua estructura i funci, com a mid i glucogen, formats per glucoses unides amb enllaos (1-4) i (1-6) i amb funci de reserva energtica, cellulosa formada per glucoses unides per enllaos (1-4) i amb funci estructural o quitina tamb amb funci estructural formada per N-acetilglucosamines unides per enllaos (1-4). BLOC II. Estructura i fisiologia cellular 1. Fes un esquema d'un dictiosoma i assenyala els seus components. De quin orgnul cellular forma part? (3 punts). L'alumne haur de realitzar un esquema d'un dictiosoma i indicar els seus components: cisternes, cara cis, cara trans i vescules de transport, aix com que els dictiosomes formen part de l'Aparell de Golgi. 2. Suposem que en una cllula hi ha una mitocondria defectuosa, quin procs utilitza la cllula per a eliminar-la? Descriu el procs i els orgnuls implicats (4 punts). Indicar que la cllula eliminaria la mitocondria defectuosa per autofgia. La mitocondria es rodeja de membranes del RE formant-se un autofagosoma que es fusiona a un lisosoma. S'inicia la digesti i els productes b s'expulsen, b s'emmagatzemen en cossos residuals. 3. Cita les funcions del reticle endoplasmtic llis (REL) (3 punts). L'alumne haur de citar les funcions segents: sntesi de fosfolpids i colesterol, sntesi d'hormones esteroidees a partir del colesterol i detoxificaci.

BLOC III. Herncia biolgica: Gentica clssica i molecular

Observa la segent figura i contesta a les preguntes:

1. Quin procs es representa en la figura? Identifica les fases A, B, C i D i les estructures numerades de l1 al 12. (6 punts). L'alumne haur d'identificar que es tracta de la meiosi (A: Interfase; B: profase I; C: metafase I; D: Telofase I) i les estructures assenyalades amb els nmeros: 1: centrols; 2: nuclol; 3: membrana nuclear; 4: cromatina; 5: microtbuls del fus; 6: quiasmes; 7: cromtides germanes; 8: ttrada de cromtides; 9: pla equatorial metafsic; 10: fibres cromosmiques; 11: centrmer /cinetocoro; 12: cromosomes homlegs no idntics. 2. En qu consistix la recombinaci gentica, en quin moment es produx i quin s el seu significat biolgic? (2 punts). L'alumne haur de comentar que la recombinaci es produex en la profase I de la meiosi i que consisteix en l'intercanvi de segments de material gentic entre cromtides germanes, la qual cosa dna lloc a noves combinacions d'allels, diferents de les parentals, en el mateix cromosoma i suposa una font enorme de variabilitat gentica que permet a la descendncia enfrontar-se als canvis ambientals del medi al llarg de l'evoluci. BLOC IV. Microbiologia i Immunologia. Aplicacions 1. Explica les diferncies entre immunitat innata o congnita natural i immunitat adquirida. Cita en cada cas algun exemple (3 punts). Fer referncia a la immunitat congnita natural com a mecanisme per mitj del qual els individus d'una espcie sn resistents a infeccions d'altres espcies (la que posseex un individu des del seu naixement), mentres que la immunitat adquirida s la que s'adquireix al llarg de la vida quan l'individu estableix contacte especfic amb els patgens. 2. Quin tipus d'immunitat proporciona la lactncia materna? I l'administraci d'un srum? Justifica les respostes (4 punts). Explicar que la lactncia materna proporciona al xiquet de bolquers immunitat passiva natural mentres que un srum, que cont anticossos especfics generats per un altre individu, proporciona immunitat passiva artificial. 3. Indica, per a cada pregunta de les columnes a, b i c, la resposta correcta (3 punts). A.- Les immunoglobulines sn: B.- Les vacunes contenen: C.- Els allrgens: 1. Lpids amb funci estructural 1. Limfcits B 1. Produexen immunodeficincia primria 2. Protenes amb funci de reserva 2. Patgens virulents 2. Sn antgens molt actius que provoquen hipersensibilitat 3. Protenes associades a cids 3. Patgens atenuats 3. Sn substncies inncues que nucleics provoquen hipersensibilitat 4. Protenes amb funci de defensa 4. Anticossos 4. Sn un tipus d'antics Citar la resposta correcta en cada cas a) 4, b) 3, c) 3 OPCI B BLOC I. Base molecular i fisicoqumica de la vida
6

1. Defineix bioelements primaris o principals, indica quins sn i de quines molcules formen part (5 punts). L'alumne haur de comentar que els bioelements primaris sn els components majoritaris (el 99%) de la cllula, que sn C, H, O, N i en menor grau S i P i que sn els constituents de les molcules dels ssers vius (carbohidrats, lpids, protenes i cids nucleics). 2. Defineix els oligoelements i cita 3 exemples indicant la seua funci (5 punts). L'alumne haur de definir els oligoelements com aquells elements qumics que estan presents en els ssers vius en concentracions vestigials, inferiors al 0.1 %, per que la seua presncia s fonamental per a lsser viu i citar 3 oligoelements indicant la seua funci. BLOC II. Estructura i fisiologia cellular 1. Explica els tipus de transport a travs de la membrana i indica les caracterstiques fonamentals de cada un (6 punts). L'alumne haur de comentar les caracterstiques dels diferents tipus de transport: transport passiu, que no requereix energia, ocorre a favor de gradient i pot ser difusi simple a travs de la membrana, difusi facilitada per protena canal i difusi facilitada per protena transportadora i el transport actiu, que requereix energia, es produex en contra de gradient de concentraci i pot ser primari o secundari 2. Indica les funcions de vacols, lisosomes, peroxisomes i glioxisomes (4 punts). L'alumne haur d'indicar les funcions dels orgnuls requerits: vacols: magatzem, turgncia, creixement cellular; lisosoma: digesti cellular; peroxisoma: detoxificaci cellular, eliminaci d'espcies reactives del O2, oxidaci d'cids grassos; i glioxisoma: s un peroxisoma especial que participa en el cicle del glioxilato... BLOC III. Herncia biolgica: Gentica clssica i molecular 1. Quina molcula es representa en la segent figura? En quin procs interv? Identifica les parts de la mateixa indicades per les lletres A, B, C i D (3 punts).

L'alumne haur d'indicar que es tracta d'una molcula d'ARNt, que participa en la sntesi de protenes i que les lletres assenyalen: A-extrem 3 que s el lloc d'uni dels aminocids; B- ponts d'hidrogen entre bases complementries; C-bucles o lbuls i D-anticod. 2. Indica les diferncies entre ADN i ARN en referncia a la seua composici qumica, estructura, localitzaci i funci (4 punts). L'alumne haur de comentar les diferncies entre ADN i ARN en la seua composici qumica (ADN format per desoxiribososa i les bases ATGC i ARN per ribosa i AUGC), estructura (ADN bicatenari i ARN monocatenari),
7

localitzaci (ADN en el nucli d'eucariotes i en el citoplasma de procariotes i ARN en el nucli i citoplasma d'eucariotes i en el citoplasma de procariotes) i funci (ADN portador de la informaci gentica i ARN, els distints tipus, implicats en la sntesi de protenes). 3. s possible la formaci de ADN a partir d'ARN? Raona la resposta (3 punts). L'alumne haur d'indicar que s que s possible en el cas dels retrovirus, ja que la transcriptasa inversa, procedent del propi virus, utilitza l'ARN viral com una plantilla per a formar una cadena complementria dADN .. BLOC IV. Microbiologia i Immunologia. Aplicacions 1. Explica en qu consisteix la fermentaci. Cita dos tipus de fermentaci d'inters en la producci d'aliments i indica l'organisme responsable (4 punts). L'alumne haur d'explicar que la fermentaci s un procs metablic per a obtindre energia en el citoplasma en condicions anaerbies. Haur de comentar tamb dos tipus de fermentacions d'inters en la producci d'aliments, citant el microorganisme responsable. Exemples: fermentaci lctica per Lactobacillus per a produir iogurt i fermentaci alcohlica per Sacharomyces cerevisae per a produir cervesa. 2) Cita tres malalties infeccioses produdes per agents patgens, indicant l'agent responsable, el grup a qu pertany i la via de contagi (3 punts). L'alumne deur comentar tres malalties infeccioses indicant per a cada una d'elles l'agent responsable, el grup a qu pertany i la via de contagi. Exemple: botulisme, causat per Clostridium botulinum, que s un bacteri i que es contagia per via digestiva. 3) Indica quins de les segents propietats sn dels Limfcits T, dels limfcits B, o d'ambds. (3 punts) A. Maduren en el tim B. Pertanyen a la lnia limfoide 2. Noms els Limfcits B C. Produxen anticossos D. Sn responsables de la resposta cellular 3. Els Limfcits T i B E. Sn responsables de la resposta humoral F. Tenen el seu origen en la medulla ssia L'alumne haur d'indicar: 1: a i d; 2: c i e; 3: b i f 1. Noms els Limfcits T

You might also like